Loading...
Over Vasco2019-07-03T14:52:32+01:00

VASCO VAN DER VALK

Hallo! Ik ben Vasco en ik ben 19 jaar oud. In 2018 heb ik mijn VWO afgerond, in 2020 ga ik Bedrijfskunde studeren in Rotterdam. Ik ben dol op motoren, fysieke training en computergames. Ik kom door het motorrijden op heel veel plaatsen in Nederland, maar ook daarbuiten.

Ik heb al gereden in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Frankrijk, Engeland, Tsjechië en zelfs in Turkije en Zuid-Afrika. In 2009, 2010 en 2011 ben ik geselecteerd voor het Molenaar NSF100 Championship for Kids van Molenaar Racing, waar ik in het laatste jaar tweede ben geworden. In 2012 ben ik overgestapt naar de Moriwaki 250 Junior Cup van Ten Kate Racing. In 2013 werd ik daar derde in het Nederlands en Europees Kampioenschap.

In 2015 heb ik een volledig seizoen in het Britse MotoStar Moto3 kampioenschap gereden, onderdeel van British Superbikes. In 2016 begon ik weer in British MotoStar Moto3, maar ben na een paar wedstrijden geblesseerd geraakt en overgestapt naar de Supersport 600. Daarna ben ik mijn eerste jaar in de Supersport 600 van het Duitse IDM met meerdere podiumplaatsen verder vooruit gekomen.

Bekijk al mijn resultaten.

NUMMER 62

Vasco rijdt sinds jongs af aan met hetzelfde nummer. Op 4 jarige leeftijd kon hij zijn rijnummer niet altijd onthouden, maar door zijn toenmalige huisnummer te gebruiken bleef het wel hangen. Sindsdien staat 62 synoniem aan Vasco.

Vasco KTM RC390 Cup Zandvoort 2015 Foto Henk Teerink
Vasco van der Valk Oulton Park Motostar 2016 foto David Johnston

HET TEAM | SRTD Pearle Gebben Racing

Vasco rijdt in 2019 op een Yamaha YZF-R6 van SRTD Pearle Gebben in het Duitse IDM wegracekampioenschap. Hiermee zal Van der Valk aan het gehele IDM (Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft) 2019 deelnemen, met technische ondersteuning van Ten Kate Racing. Om verder te groeien en zo met voldoende ervaring richting EK of WK in 2020 te werken, worden er ook diverse andere wedstrijden verreden, zoals de Tourist Trophy, of Alpe Adria Cup (AAIMC).

De Stichting Race Team Drenthe (SRTD) is begin 2016 opgericht om jong Nederlands wegrace talent te ondersteunen. De stichting staat los van de teams die het ondersteunt, waardoor zij onafhankelijk is. Voor de komende drie seizoenen heeft de SRTD de intentie uitgesproken om het Pearle Gebben Racingteam te ondersteunen. Wat zij met name doen is het zakelijke gedeelte van de racesport overnemen van coureurs en begeleiding. De stichting werft sponsoren, onderhoud contacten met sponsoren maar ook bijvoorbeeld met leveranciers. Verder worden de noodzakelijke boekhouding en andere randvoorwaarden bij het team uit handen genomen. Zo kunnen rijders en begeleiding zich puur en alleen met techniek en snelle tijden bezighouden, terwijl de stichting de overige zaken regelt. In 2016 resulteerde dit in een seizoen waarin alle doelen gerealiseerd konden worden. Goede contakten met relaties resulteerde in een stabiel uitziende toekomst voor meerdere jaren. Vanuit de SRTD is men druk bezig met het opzetten van een Nederlandse Wegrace Academy. Bedoeling is dat in de toekomst jonge talentvolle coureurs in de lichtere klassen kunnen opstappen, en de begeleiding krijgen tot in het internationale wegraceveld.

MOTOR | YAMAHA YZF-R6

De Yamaha YZF-R6 is de modernste supersportmotor van dit moment. Het motorblok is een vloeistofgekoelde viercilinder met zes versnellingen. In standaarduitvoering heeft de R6 zo’n 118 PK bij een gewicht van 190 kilo, maar door tuning en het verwijderen van alle onderdelen die je op het circuit niet nodig hebt, komen we aan zo’n 130 pk en minimaal 161 kilo. De topsnelheid ligt rond de 260 km/u.

Motortype

Cilinderinhoud
Boring x slag
Compressieverhouding
Max. vermogen
Max. koppel
Smeersysteem
Type koppeling
Brandstofsysteem
Ontstekingssysteem
Startsysteem
Transmissie
Eindoverbrenging
Fuel consumption
CO2 emission

4-takt, Vloeistofgekoeld, dubbel bovenliggende nokkenas, 4-cilinder, 4-kleppen
599 cc
67,0 mm x 42,5 mm
13,1 : 1
87,1 kW (118,4 pk) bij 14.500 tpm
61,7 Nm (6,3 kg-m) bij 10.500 tpm
Druksmering
Nat, meervoudige platen
Brandstofinjectie
TCI
Elektrisch
Constant mesh, 6 versnellingen
Ketting
6,6 l/100km
154 g/km