VASCO VAN DER VALK

Hallo! Ik ben Vasco en ik ben 20 jaar oud. In 2018 heb ik mijn VWO afgerond, in 2020 ben ik Bedrijfskunde gaan studeren in Rotterdam. Ik ben dol op motoren, fysieke training en computergames. Ik kom door het motorrijden op heel veel plaatsen in Nederland, maar ook daarbuiten.

Ik heb al gereden in België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Spanje, Frankrijk, Engeland, Tsjechië en zelfs in Turkije en Zuid-Afrika. In 2009, 2010 en 2011 ben ik geselecteerd voor het Molenaar NSF100 Championship for Kids van Molenaar Racing, waar ik in het laatste jaar tweede ben geworden. In 2012 ben ik overgestapt naar de Moriwaki 250 Junior Cup van Ten Kate Racing. In 2013 werd ik daar derde in het Nederlands en Europees Kampioenschap.

In 2015 heb ik een volledig seizoen in het Britse MotoStar Moto3 kampioenschap gereden, onderdeel van British Superbikes. In 2016 begon ik weer in British MotoStar Moto3, maar ben na een paar wedstrijden geblesseerd geraakt en overgestapt naar de Supersport 600. Daarna ben ik in de Supersport 600 van het Duitse IDM met meerdere podiumplaatsen verder vooruit gekomen. Na drie jaar in het IDM Supersport 600 werd het in 2020 tijd voor de overstap naar de Koningsklasse: De 1000cc Superbikes.

Bekijk al mijn resultaten.

NUMMER 62

Vasco rijdt sinds jongs af aan met hetzelfde nummer. Op 4 jarige leeftijd kon hij zijn rijnummer niet altijd onthouden, maar door zijn toenmalige huisnummer te gebruiken bleef het wel hangen. Sindsdien staat 62 synoniem aan Vasco.

Vasco KTM RC390 Cup Zandvoort 2015 Foto Henk Teerink
Vasco van der Valk Oulton Park Motostar 2016 foto David Johnston

HET TEAM | Druijff Racing Kawasaki

Om de spannende overstap in dit hectische jaar zo optimaal mogelijk te laten verlopen, heeft Vasco zich verzekerd van de best mogelijke ondersteuning. Die bestaat als eerste uit een door Kawasaki Nederland beschikbaar gestelde Kawasaki Ninja ZX-10R. De 998cc sterke superbike is het machtige ‘wapen’ van het groene merk, waarmee wereldwijd de bete resultaten worden behaald, waaronder vijf wereldtitels op rij. De ZX-10R is goed voor 203 PK en een topsnelheid tegen de 300 km/u. Om gelijk goed van start te kunnen gaan, wordt de ZX-10R in handen gegeven van Erwin Druijff van Druijff Racing uit Barneveld, met Nigel Walraven en Alexander Klaassen als teamgenoten. Naast een zeer hoogstaand professioneel niveau is er ook al een mooie historie tussen de teamleden; Vasco was in 2012 als 12-jarige al teamgenoot van de toen al ervaren Nigel en Erwin en zette samen met Erwin in 2016 zijn eerste stappen op de Supersport 600.

MOTOR | Kawasaki ZX-10R

De Kawasaki ZX-10R is al jaren toonaangevend in de super sportieve 1000cc klasse, zowel op straat als op het circuit. In 2019 kreeg Kawasaki’s superbike nog meer koppel en vermogen. Het topvermogen van het 2019 modellen van de ZX-10R en ZX-10R SE stijgt met 3pk naar 203pk, terwijl de vermogensafgifte is in het gehele toerenbereik voelbaar sterker geworden. Dat is geen kwestie van een beetje finetuning: de 1000cc krachtbron is daarvoor verregaand vernieuwd. Een nieuw type klepbediening, afkomstig uit de racerij, zorgt ervoor dat de motor nog gemakkelijker in de toeren klimt en nog hogere toerentallen kan draaien.

Cilinderinhoud (cm3) 998 cm³
Boring x Slag 76 x 55 mm
Compressieverhouding 13.0:1
Kleppensysteem DOHC, 16 kleppen
Brandstofsysteem Brandstofinjectie: 4 x Ø 47 mm met dubbele injectie
Ontsteking Digitaal
Start systeem Elektrisch
Smering Geforceerde smering, wet sump met oliekoeler
Maximum vermogen 203 PK (149,3 kW) / 13.500 tpm
Maximum koppel 114,9 Nm / 11.200 tpm
Maximum vermogen met RAM air 213 PK (156,8 kW) / 13.500 tpm
Transmissie 6 versnellingen, cassette
Remmen, voor Dubbele semizwevende 330mm Brembo schijven. Dubbele radiaal gemonteerd, Brembo M50 Monobloc, vierzuiger remklauw
Remmen, achter Enkele 220mm-schijf. Enkelzuiger remklauw
Vering, voor 43 mm upside-down Balance Free-voorvork met externe compressiekamer, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveren
Vering, achter Horizontale Back-link met BFRC lite gasgevulde schokdemper, piggybackreservoir, verstelbare in- en uitgaande demping en veervoorspanning, en top-outveer
Type frame Dubbele ligger frame, gegoten aluminium
Band, voor Bridgestone 120/70ZR17M/C (58W)
Band, achter Bridgestone 190/55ZR17M/C (75W)
L x B x H 2.085 x 740 x 1.145 mm
Wielbasis 1.440 mm
Brandstofcapaciteit 17 liter
Rijklaar gewicht 206 kg